![]() 유휴지를 활용한 태양광 / 사진제공=해남뉴스 |
박충배 편집/칼럼/논설
〖사설〗
에너지 전환은 더 이상 기술의 문제가 아니다.
그 성과가 누구의 삶으로 돌아오는가의 문제다.
태양광이 늘어나도 농촌이 가난해지고, 재생에너지가 확대돼도 마을이 비어간다면 그 전환은 실패다.
이 지점에서 정부가 내놓은 ‘햇빛소득마을 전국 확산 정책’은 에너지 정책의 방향을 근본적으로 다시 묻는 시도다.
태양광 발전을 “설치했는가”가 아니라 “누가 소유하고, 누가 나누는가”로 재정의했기 때문이다.
정부는 2026년까지 국비 5,500억 원을 투입해 전국 500곳 이상의 햇빛소득마을을 조성한다는 계획을 밝혔다.
마을 내 유휴부지, 농지, 저수지 등에 태양광 발전소를 설치하고 그 수익을 마을 구성원이 공동으로 소유·공유하는 구조다.
이는 단순한 재생에너지 보급 사업이 아니다.
마을을 하나의 경제 주체로 복원하는 정책이며, 농촌과 어촌을 다시 “살 수 있는 공간”으로 만드는 시도다.
이번 정책의 설계는 비교적 정교하다.
태양광 설비 투자비의 최대 85%까지 장기·저리 융자를 제공하고, 2026년 기준 약 4,500억 원 규모의 재생에너지 금융 지원이 병행된다.
특히 지역농협과 신협까지 정책자금 취급기관으로 참여시켜 그동안 금융 접근성 부족으로 좌절되던 마을 사업의 현실을 정면으로 보완했다.
행정 체계 또한 단발성 지원을 넘어선다.
행정안전부 장관 소속의 범정부 ‘햇빛소득마을 추진단’이 신설되고, 농림축산식품부, 기후에너지환경부, 한국농어촌공사, 한국수자원공사, 한국전력공사, 한국에너지공단 등이 함께 참여한다.
지방에도 전담부서와 현장지원단을 두어 기획·인허가·금융·운영을 현장에서 밀착 지원한다는 구상이다.
윤호중 행정안전부 장관은 “햇빛소득마을은 마을공동체 활성화와 사회연대 경제, 탄소 저감을 통합적으로 실현할 수 있는 획기적인 모델”이라며 “전국 확산을 위해 총력을 다하겠다.”고 밝혔다.
대통령이 강조해 온 “에너지 전환의 성과가 국민 삶으로 돌아가야 한다”는 국정 기조가 비로소 현장에서 구체적 형태를 갖추기 시작한 셈이다.
이 정책이 특히 의미를 갖는 곳은 해남·완도·진도 같은 남도 농어촌 지역이다.
넓은 농지, 저수지, 염해지와 유휴부지는 많지만 일자리는 줄고 인구는 빠져나간 지역이다.
이곳에서 햇빛소득마을은 개발이 아니라 자립의 도구가 된다.
태양광 발전 수익은 마을 운영비가 되고, 노인 돌봄 재원이 되며, 청년 귀농·귀어의 최소한의 안전망이 된다.
보조금이 아니라 지속적인 소득 흐름이 만들어진다는 점에서 그 의미는 결정적이다.
청년에게 이 정책은 “돌아올 이유”를 제공한다.
노인에게는 “마을의 짐”이 아니라 에너지 자산의 주주로서의 지위를 부여한다.
이는 시혜적 복지가 아니라 권리로서의 소득, 일회성이 아닌 구조로서의 복지다.
햇빛소득마을은 말한다.
마을이 늙은 것이 아니라, 마을을 유지할 구조가 사라졌을 뿐이라고.
물론 과제도 분명하다.
주민 갈등 조정, 투명한 수익 배분, 난개발을 막기 위한 관리 기준이 뒤따르지 않으면 이 정책은 또 다른 갈등의 씨앗이 될 수 있다.
그래서 더더욱 정부의 지속적 책임과 지방정부의 섬세한 운영 역량이 중요하다.
그러나 방향은 옳다.
햇빛은 누구의 것도 아니며, 그 수익 역시 특정 자본의 전유물이 되어서는 안 된다.
에너지 전환의 진짜 성공은 발전량이 아니라 삶의 변화로 측정돼야 한다.
‘햇빛소득마을’은 그 기준을 분명히 제시하고 있다.
이제 햇빛은 비용이 아니라 소득이다.
그리고 그 소득은, 다시 마을로 돌아가야 한다.
![]() 솔라시도 태양광 / 사진제공=해남뉴스 |
[Jeonnam = Haenam News]
haenamnews@kakao.com
Park Chung-bae | Editor · Columnist · Editorial Writer
Sunlight Is Now Income
— “Sunlight Income Villages”: Returning the Ownership of Energy Transition to Local Communities
The energy transition is no longer a question of technology.
It is a question of whose lives its benefits ultimately reach.
If solar capacity expands while rural communities grow poorer,
and renewable energy increases while villages continue to empty out,
then that transition has failed.
At this critical juncture, the government’s “Nationwide Expansion of Sunlight Income Villages” policy fundamentally challenges the direction of Korea’s energy strategy.
It redefines solar power not by how much is installed,
but by who owns it and who shares in its returns.
The government has announced plans to invest ₩550 billion in national funding by 2026,
establishing more than 500 Sunlight Income Villages nationwide.
Under this model, solar power plants will be installed on idle land, farmland, and reservoirs within villages,
and the revenue generated will be collectively owned and shared by community members.
This is not simply a renewable energy deployment project.
It is a policy designed to restore villages as economic actors
and to transform rural and fishing communities back into places where people can truly live.
The policy’s design is notably sophisticated.
Up to 85% of solar installation costs will be financed through long-term, low-interest loans,
accompanied by approximately ₩450 billion in renewable energy financial support by 2026.
By allowing local agricultural cooperatives and credit unions to serve as policy financing institutions,
the government directly addresses the long-standing barrier of limited financial access that has hindered community-led projects.
The administrative framework also goes beyond short-term support.
A cross-government “Sunlight Income Village Task Force” will be established under the Minister of the Interior and Safety,
with participation from the Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs, the Ministry of Climate and Energy,
the Korea Rural Community Corporation, Korea Water Resources Corporation,
Korea Electric Power Corporation, and the Korea Energy Agency.
Local governments will establish dedicated departments and on-site support teams
to provide hands-on assistance throughout planning, permitting, financing, and operation.
Minister of the Interior and Safety Yoon Ho-jung stated,
“Sunlight Income Villages represent an innovative model that simultaneously advances community revitalization, social solidarity-based economic growth, and carbon reduction.
We will devote our full efforts to expanding this initiative nationwide.”
In this sense, the presidential principle that
“the benefits of energy transition must return to the lives of the people”
is finally beginning to take concrete form on the ground.
This policy holds particular significance for rural regions in southern Jeonnam,
such as Haenam, Wando, and Jindo.
These areas possess vast farmland, reservoirs, saline land, and idle spaces,
yet face declining employment opportunities and ongoing population loss.
Here, Sunlight Income Villages function not as development projects,
but as tools for self-reliance.
Revenue from solar generation becomes operating funds for villages,
resources for elderly care,
and a minimum safety net for young people returning to farming and fishing.
Its importance lies in the creation of a continuous income stream, not temporary subsidies.
For young people, this policy offers a reason to return.
For older residents, it provides not the stigma of being a “burden on the village,”
but the status of shareholders in a community energy asset.
This is not charity-based welfare,
but income as a right—
not a one-time benefit, but welfare embedded in structure.
Sunlight Income Villages deliver a clear message:
Villages have not grown old;
the structures that sustained them have simply disappeared.
Challenges remain.
Without mechanisms to manage community conflicts, ensure transparent revenue distribution,
and prevent disorderly development,
this policy could become a new source of division.
For that reason, sustained government responsibility
and meticulous local governance will be essential.
Yet the direction is unmistakably correct.
Sunlight belongs to no one,
and its returns must never be monopolized by capital alone.
The true success of energy transition must be measured
not by megawatts, but by changes in people’s lives.
Sunlight Income Villages clearly define that standard.
Sunlight is no longer a cost—it is income.
And that income must return, once again, to the village.
해남뉴스 박충배 편집 및 논설위원 haenamnews@kakao.com
2025.12.17 (수) 20:34















