“해남, 전국 최악의 흡연도시 오명… 이제는 군수가 직접 나서야 한다”
검색 입력폼
사설

“해남, 전국 최악의 흡연도시 오명… 이제는 군수가 직접 나서야 한다”

흡연율 27.4%·남성 흡연율 50.7% — 건강지표 붕괴의 경고등이 켜졌다

흡연 / 사진제공=해남뉴스
[해남=해남뉴스] haenamnews@kakao.com

〖사설〗

박충배 편집·칼럼·논설

해남이 결국 전국 226개 기초지자체 가운데 흡연율 1위, 그것도 압도적 1위라는 충격적 성적표를 받아들었다.

질병관리청 조사 결과 해남군의 전체 흡연율은 27.4%, 남성 흡연율은 무려 50.7%, 즉 남자 두 명 중 한 명이 흡연자라는 뜻이다.

전국 평균 흡연율이 17.9%까지 떨어진 시대에, 해남은 거꾸로 과거로 회귀하고 있다.

이제는 건강도시 해남이라는 말조차 민망해질 지경이다.

Ⅰ. 건강지표가 붕괴하고 있다 — 해남은 ‘위기지역’이다.

흡연은 더 이상 개인의 선택이나 기호 문제가 아니다.

지역 전체의 사망률·질병부담·의료비 폭증·정신건강 악화를 결정하는 결정적 변수다.

특히 높은 흡연율은 다음과 같이 지역 보건지표의 전반적 붕괴를 초래한다.

심뇌혈관 질환 증가, 호흡기 질환·COPD 급증, 암 발생률 증가(폐암·구강암·후두암·췌장암 등), 우울·불안장애 연계, 청소년 정신건강 악화
지역 의료비 지출 전국 상위권 고착화.

이미 해남 곳곳에서 “시내를 좀 걸어가면 담배 냄새에 숨이 막힌다.”는 민원이 폭증하고 있다.

길거리·버스정류장·시장·공원… 어디를 가도 담배 연기가 흔한 풍경이 됐다.

군민의 일상적 고통이 행정의 무능보다 먼저 군수를 부르고 있다.

Ⅱ. 이 모든 결과는 ‘지역보건의료계획’의 실패에서 비롯되었다.

지방정부는 4년마다 ‘지역보건의료계획’을 수립해
① 건강지표 관리
② 만성질환 예방
③ 건강증진사업 추진
④ 금연사업 강화 임무를 수행해야 한다.

그러나 해남군의 현황은 무엇인가?
금연클리닉 이용률 전국 최하위권, 금연구역 관리 사실상 방치, 금연 캠페인·단속 유명무실, 청소년 흡연 예방사업 실효성 미비, 지역사회 협력체계 부재, 보건소 금연정책 인력 부족 및 예산 배분 미흡, 이쯤 되면 묻지 않을 수 없다.

지역보건의료계획은 도대체 어디에 쓰였는가?

대책은 있었는가, 실천은 했는가, 점검과 평가를 했는가?

군민의 건강을 지키는 최전선이 흔들리면 이는 단순한 행정 공백이 아니라 군정 실패다.

Ⅲ. 공중보건사업은 길을 잃었다 — ‘보고용 계획서’와 ‘행사성 사업’만 남았다

흡연율 1위라는 결과는 명백한 신호다.

해남의 공중보건사업이 더 이상 “건강을 지키는 사업”이 아니라 그저 “연례행사·실적 보고용 사업”으로 전락했다는 사실이다.

군민의 실제 생활 속 불편·고통·건강위험을 행정이 제대로 반영하지 못했다는 의미이며, 이제는 구조적 개편 없이는 도저히 회복할 수 없는 수준까지 내려왔다.

특히 길거리·상가·시장 간접흡연 문제는 법적 관리, 단속, 행정조치가 즉시 가능한 사안임에도 불구하고 해남에서는 사실상 손 놓고 방치되고 있다.

그 피해는 고스란히 아이들, 노인, 임산부, 호흡기 환자에게 돌아가고 있다.

이것이 건강도시인가?
아니면 담배도시인가?

Ⅳ. 이제는 군수가 직접 책임지고 나서야 한다.
흡연율 전국 1위는 군민 전체의 건강위기이며, 군정의 중대 실패를 알리는 ‘적색경보’다.

이 문제는 보건소 차원의 관리로는 더 이상 해결이 불가능하다.
군수 직속 ‘해남 금연·건강환경 비상대책본부’ 설치가 필요하다.

반드시 즉시 시행해야 할 6대 조치
- 해남형 금연 도시 선언 및 군수 특별담화 발표
- 공공장소·시장·버스정류장·공원 금연구역 전면 재지정 및 강력 단속
- 간접흡연 민원 전용 신고 시스템 구축(AI 기반 실시간 모니터링 포함)
- 청소년·청년 계층 집중 개입 프로그램 신설
- 흡연율 감소 목표(3년 내 전국 평균 수준) 공식 발표 및 대시민 공개 모니터링
- 금연클리닉·이동 금연버스·약국 연계 금연지원 확대

행정이 움직이지 않으면 해남은 앞으로도 매년 “흡연율 전국 1위”라는 오명을 벗지 못할 것이다.

Ⅴ. 결론 — 더 이상 미룰 수 없다. 해남의 건강 주권이 무너지고 있다.

흡연은 개인의 기호가 아니라 지역의 건강 주권, 즉 공동체의 생존 문제다.

해남은 이미 경고등이 켜졌다.
이제 행동만 남았다.

군민의 건강을 지키는 일은 “언젠가 해야 할 일”이 아니라 “지금 당장 시작해야 하는 일”이다.

해남군이 이 위기를 정면으로 마주하지 않는다면 우리는 앞으로 더 심각한 건강격차와 질병부담을 치르게 될 것이다.

군수는 답해야 한다.
해남을 담배의 도시로 남길 것인가,
건강의 도시로 다시 세울 것인가.
흡연 / 사진제공=해남뉴스

광주일보 25년 12월 9일자 참조






[Haenam News] haenamnews@kakao.com
Editorial
By Park Chung-bae, Editor/Columnist
**“Haenam Branded as the Worst Smoking City in Korea…
The County Governor Must Step Forward Now”**
Smoking rate 27.4% · Male smoking rate 50.7% —
A Red Alert for the Collapse of Local Health Indicators
Haenam has received a shocking report card: it now ranks No. 1 among all 226 local governments in the nation for smoking rate, and not by a narrow margin.
According to a recent Korea Disease Control and Prevention Agency survey,
Haenam’s overall smoking rate stands at 27.4%, while the male smoking rate reaches an alarming 50.7%—meaning one out of every two men in Haenam is a smoker.
At a time when the national average has dropped to 17.9%, Haenam is moving backward, not forward.
The phrase “Healthy City Haenam” no longer matches reality.
Ⅰ. Haenam’s Health Indicators Are Collapsing — The County Is Now a "High-Risk Zone"
Smoking is no longer a matter of personal preference or lifestyle.
It is a defining factor that determines a community’s mortality rate, disease burden, medical costs, and mental health outcomes.
Haenam’s excessively high smoking rate is driving a broad deterioration in local health indicators:
Increase in cardiovascular and cerebrovascular diseases
Sharp rise in respiratory illnesses and COPD
Higher incidence of cancers (lung, oral, laryngeal, pancreatic, etc.)
Greater likelihood of depression and anxiety disorders
Worsening mental health among adolescents
Medical expenditures entrenched at the top tier nationwide
Across Haenam, complaints are rising:
“You can hardly walk downtown without choking on cigarette smoke.”
Streets, bus stops, markets, parks—tobacco smoke has become ubiquitous.
The daily suffering of residents is now calling the governor to account more loudly than any administrative report.
Ⅱ. This Crisis Stems From the Failure of the ‘Local Health Care Plan’
Every four years, local governments are required to establish a Regional Health Care Plan that addresses:
Management of health indicators
Prevention of chronic disease
Promotion of community health programs
Strengthened smoking cessation policy
But what is the reality in Haenam?
Smoking cessation clinic usage among the lowest in the nation
Lax enforcement of designated no-smoking areas
Awareness campaigns and crackdowns executed only nominally
Ineffective youth smoking prevention programs
Absence of community-level cooperation systems
Insufficient staffing and budget allocation for anti-smoking policies at the county health center
This raises unavoidable questions:
Where was the local health plan used?
Was there any strategy? Any execution? Any monitoring or evaluation?
When the frontline of public health collapses, this is more than administrative negligence—
it is a failure of governance.
**Ⅲ. Public Health Initiatives Have Lost Their Way —
What Remains Are “Paper Plans” and “Event-Driven Programs”**
Being ranked No. 1 for the highest smoking rate in Korea is an unmistakable warning.
Haenam’s public health projects are no longer programs to protect health.
They have devolved into annual events and paperwork for reporting purposes.
This shows that the administration has failed to respond to the real, everyday health risks and complaints of residents.
Without structural reform, recovery is nearly impossible.
The issue of secondhand smoke in streets, shops, and markets is one that can be addressed immediately through enforcement—but in Haenam, it is effectively ignored.
The burden falls on:
children,
the elderly,
pregnant women,
patients with respiratory disease.
Is this a healthy city?
Or a city of smoke?
Ⅳ. The County Governor Must Take Direct Responsibility
A smoking rate ranked No. 1 nationwide signals a health crisis for all residents and a serious failure of county governance.
This is no longer a matter the local health center can handle alone.
A “Haenam Emergency Task Force on Non-Smoking & Public Health Environment” must be established under the direct leadership of the governor.
Six Urgent Measures That Must Begin Immediately
Official declaration of Haenam as a Non-Smoking City and a special public address by the governor
Comprehensive redesignation and strict enforcement of no-smoking areas in markets, parks, bus stops, and other public spaces
Establishment of a dedicated secondhand smoke complaint system (including AI-based real-time monitoring)
Intensive intervention programs for adolescents and young adults
Public announcement of smoking-reduction targets (lowering Haenam’s smoking rate to the national average within three years) with transparent monitoring
Expansion of smoking cessation clinics, mobile cessation buses, and pharmacy-linked cessation support
If the administration fails to act, Haenam will continue to carry the shameful title of
“the highest smoking rate in Korea” for years to come.
Ⅴ. Conclusion — Haenam’s Health Sovereignty Is in Crisis
Smoking is not merely a private choice—
It is a matter of regional health sovereignty, and ultimately, community survival.
A red alert is already flashing in Haenam.
Now, only action matters.
Protecting residents’ health is not something that can wait until “someday.”
It must begin right now.
If Haenam’s leaders do not confront this crisis head-on, the county will face even deeper health disparities and an increasing burden of disease.
The governor must answer:
Will Haenam remain a city of smoke,
or rise again as a city of health?


해남뉴스 박충배 편집 및 논설위원 haenamnews@kakao.com

오늘의 인기기사